Zomeravondconcerten

’t Woudt

Toelichting concert 20 juli

Kosten en kaartverkoop

De kaartverkoop start op vrijdag 1 maart 2024. Kaarten kunnen alleen via pagina ‘Kaartverkoop’ gekocht worden.

De toegangsprijs is €21,- inclusief een drankje in Koffiehuis ‘De Hooiberg’.

Louise Farrenc (1804-1875) is een Franse componiste, virtuoze pianiste, pedagoog en muziekliefhebber.

Ze is geboren in Parijs en toonde al op jonge leeftijd haar veelbelovende talent. Zij studeerde bij Anne Elisabeth Cécile Soria, een leerling van Muzio Clementi. Op 15-jarige leeftijd startte zij met compositielessen bij Anton Reicha, haar compositieleraar aan het Conservatorium van Parijs. Zij volgde pianolessen bij Johann Nepomuk Hummel en Ignaz Moscheles. In 1821 trouwde Louise met de vooraanstaande muziekuitgever Aristide Farrenc. Zij bracht het grootste deel van haar carrière door in Parijs, waar ze regelmatig in het openbaar optrad.

Farrencs composities concentreren zich vooral rond haar instrument: de pianoforte, als solo-instrument of in kamermuziekcombinaties. Haar composities werden door tijdgenoten, waaronder Robert Schumann, heel enthousiast ontvangen. Voor haar grote bijdragen aan het kamermuziekgenre is zij tweemaal bekroond met de ‘Prix-Chartier’ door de Académie des Beaux-Arts. In 1842 werd Farrenc benoemd tot hoogleraar piano aan het Conservatorium van Parijs Deze functie bekleedde zij tot haar pensionering in 1873.

Sonate in c-mineur, Op. 37 gepubliceerd in 1848, heeft veel verwantschap met werken van Schumann en Beethoven. Het begin in een tragische modus heeft lange treurige melodieën en stormachtige uitbarstingen. Het mooie, tedere Adagio doet denken aan de Sonate Pathétique van Beethoven inclusief de geagiteerde episode in a-mineur. Het laatste rondo, in een pittig tempo gespeeld, roept ondeugende geestigheid op die je in veel van Beethovens rondo’s in c-mineur aantreft. Het zit vol met humor, charme en onverwachte wendingen.

De compositie ‘Variations concertantes sur un air Suisse’ voor viool en piano Op. 20 is waarschijnlijk begin 1830 gecomponeerd. De invloed van Farrencs voormalige leraar Hummel is in veel virtuoze pianopassages duidelijk hoorbaar.

Sonate in A-majeur, Op. 39, gepubliceerd in 1850, verschilt duidelijk met eerder werk van haar.
De compositie brengt lichtheid, elegantie en sprezzatura (virtuositeit/zwier/speels gemak). Het eerste deel begint met een Mozartiaans thema. Het is een voortdurend duet tussen de piano en de viool, dat geniet van een zalige onschuld en charme. Het tweede deel is een heerlijk Scherzo, opnieuw vol humor en heimelijke harmonische wendingen. Het Adagio begint met een eenvoudig maar emotioneel ontroerend thema. Het ontwikkelt zich tot een prachtig cantabile. De Finale sluit de Sonate af met welsprekende gratie en charme, vol speelse, bloemrijke versieringen en passagewerk.

In 2019 ontmoetten Anders Muskens en Aleksandra Kwiatkowska elkaar op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze namen deel aan masterclasses bij o.a. Kati Debretzeni, Walter Reiter, Bart van Oort, Mimi Mitchell, Rachael Beesley. Het duo speelt op historische instrumenten. In 2022 maakte het duo hun eerste cd-opname ‘Louise Farrenc – Complete works for violin and fortepiano’.

Anders Muskens geboren in Canada is muziekwetenschapper, ensembledirecteur en actief als internationaal pianist. Hij begon pianostudie op 4-jarige leeftijd. Hij voltooide zijn pianostudie op de moderne piano aan het Royal Conservatory of Music in Toronto. Aan de Koninklijk Conservatorium in Den Haag voltooide hij zijn master Fortepiano bij Bart van Oort en Petra Somlai en klavecimbel bij Fabio Bonizzoni en Patrick Ayrton. Momenteel is Anders promovendus musicologie aan de Eberhard Karls Universiteit van Tübingen onder supervisie van prof. dr. Matthew Gardner, prof. dr. Thomas Schipperges en Dr. Jed Wentz. Hij doet onderzoek naar het verband tussen retorisch acteren en muziek in de periode 1740–1830. Hij treedt regelmatig op in belangrijke Oude Muziek Festivals. Hij is de oprichter van het Das Neue Mannheimer Orchester.
website Anders Muskens

Aleksandra Kwiatkowska, geboren in Polen, woont in Nederland. In 2021 behaalde zij haar Master Barokviool met onderscheiding o.l.v. Kati Debretzeni en Walter Reiter aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2015 rondde zij haar studie moderne viool af aan de Fryderyk Chopin Universiteit in Warschau. Zij is actief als vioolsolist en kamermuzikant. Zij gaf concerten in binnen- en buitenland o.a. in Indonesië en de VS.
Aleksandra speelde in het ‘Orkest van de Achttiende Eeuw’, ‘Il Gardellino’, ‘Orchestra of the Age of Enlightenment’ Academie,’ ‘Opera2Day,’ ‘Nieuwe Nederlandse Academie,’ ‘Collegium Vocale Academy’ en ‘Das Neue Mannheimer Orchester.’
Zij bespeelt een Georg Klotz viool gebouwd in 1796 met een barokstrijkstok van Luis Emilio. Beide beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in Nederland.
website Aleksandra Kwiatkowska

Locatie

De kerk in ’t Woudt, ’t Woudt 25, 2636 HD  Schipluiden.

Aanvang

Alle concerten beginnen om 20.00 uur.

Bestuur:
Albert Moerman, voorzitter
Mieke Berkelaar, secretaris
Hans Nooteboom, penningmeester
Margriet Ruigrok, alg. bestuurslid
Francesca Ajossa, alg. bestuurslid

Contact- en postadres:
Albert Moerman
Tjalk 91
2636 DB Schipluiden
T: 06 22183927
E: info@concertentwoudt.nl

Adres kerk 't Woudt:
’t Woudt 25
2636 HD Schipluiden

Stichting Concerten 't Woudt
KvK 91757274
RSIN 865761450